Sprzęgło samochodowe to niezwykle istotny zespół części samochodowych, który stanowi podstawę funkcjonowania silnika. Składa się ono m.in. z tarczy sprzęgła samochodowego, łożyska oporowego i innych części kompatybilnych ze skrzynią biegów. Ich współpraca wpływa na długość bezawaryjnego działania pojazdu. Dlatego warto poświęcić trochę uwagi m.in. zagadnieniom takim jak: z czego sprzęgło cierne w samochodzie się składa. Jak działają sprzęgła samochodowe? Jakie elementy uwzględnia budowa sprzęgła? Jak połączone są ze sobą tarcza sprzęgła, docisk i łożysko? Podpowiadamy poniżej!
Do czego używa się sprzęgła samochodowego?
Podstawowym zadaniem sprzęgła samochodowego, jest przekazanie momentu obrotowego z układu napędowego do wału napędzanego. W zależności jednak od tego, jakie to auto, mechanizm funkcjonowania sprzęgła oraz wygląd jego elementów może być różny. W praktyce oznacza to, że budowa sprzęgła w poszczególnych pojazdach będzie wyglądać zupełnie inaczej. W samochodach osobowych najczęściej pojawia się sprzęgło cierne, którego moment obrotowy jest przenoszony z napędu silnika pojazdu do jego skrzyni. Warto jednak pamiętać o tym, że nawet w samochodach osobowych w autach jak: Isuzu, Iveco, Jaguar, Jeep budowa sprzęgieł czy samego koła zamachowego, może wyglądać inaczej.
Wciśnięcie pedału sprzęgła wyzwala w trakcie jazdy oddzielenie się przekładni od wału korbowego. Dzięki temu osoba prowadząca auto może bez żadnych ograniczeń dokonywać zmiany biegów lub całkowitego zatrzymania działania pojazdu. Dociśnięcie pedału sprzęgła, będzie odbijało się na przenoszeniu momentu obrotowego .Oznacza to, że w tym przypadku, dojdzie do zatrzymania przeniesienia napędu. Zwolnienie pedału sprzęgła oddziałuje z kolei m.in. na sprężynę talerzową, która wyzwala docisk na wale i przekładni. W efekcie dochodzi do przełączenia biegów.
Budowa sprzęgła i skrzyni biegów
Rodzaj sprzęgła zależy od tego, jakie jest to auto. W pojazdach osobowych Land Rover, Saab, Seat, Skoda i wielu innych markach najczęściej montuje się sprzęgło cierne. Tego rodzaju sprzęgło w samochodzie składa się z trzech podstawowych części takich jak:
- tarcza sprzęgła,
- tarczy dociskowej (docisk) sprzęgła,
- łożysko sprzęgła.
Powyższe części tworzą główną część sprzęgła, jednak nie byłoby mu dane poprawnie funkcjonować, gdyby nie inne, dodatkowe podzespoły. Oprócz tarczy sprzęgłowej, tarczy docisku sprzęgła oraz jego łożyska, budowa sprzęgła składa się także z:
- koło zamachowego,
- wałka sprzęgłowego,
- wału korbowego.
- sprężyny.
Wał korbowy — do czego służy?
Część ta znajduje się na zewnętrznej stronie bloku silnika. To właśnie do wału korbowego przykręca się koło zamachowe. Do tej z części całego układu przytwierdza się natomiast docisk sprzęgła. Podczas pracy silnik wpływa na wytwarzanie momentu obrotowego, który zostaje przenosiny do tarczy dociskowej sprzęgła. Wszystko dzięki obecności koła zamachowego oraz części jaką stanowi docisk sprzęgła, bez których nie byłoby to możliwe. Sprzęgło funkcjonuje poprawnie dzięki wałku sprzęgłowym. Element ten wystaje z górnej jego części całego układu, co umożliwia montaż tarczy sprzęgłowej. Dzięki niemu cała tarcza jest wprawiana w ruch obrotowy oraz przesuwny. To z kolei wpływa na odłączenie układu napędowego, poprzez rozłączenie sprzęgła (pedał sprzęgła przestaje być wciskany).
Koło dwumasowe a koło zamachowe – różnice
Różnica między nimi polega na ich budowie. Koło zamachowe odpowiada m.in. za tłumienie drgań, jakie powstają na wale korbowym. Koło dwumasowe pozbawione jest natomiast sprężyn, które tłumią drgania. Zostały one zastąpione tzw. tłumikiem drgań skrętnych. Oznacza to, że są one znacznie solidniejsze. Wymiana jednego na drugie jest możliwa, pod warunkiem, że pamiętamy o wymianie całego urządzenia, a nie jego poszczególnych części. Należy się też udać do odpowiedniego warsztatu samochodowego – wymiana na własną rękę nie wchodzi bowiem w grę. Warto również pamiętać o tym, ze w przypadku kilkuletnich aut, zamiana koło niekoniecznie będzie dobrym rozwiązaniem. Może bowiem dojść do uszkodzenia całej systemu, ponieważ koło zamachowe może z nią w ogóle nie współpracować. Wynika to z faktu, iż nowsze modele w większości posiadają koła dwumasowe.
Dlaczego należy wymieniać cały układ sprzęgła?
Na wypadek awarii pojedynczych elementów sprzęgła samochodowego, eksperci nie rekomendują wymiany jedynie danej jego części. Wynika to z powszechnego przekonania, że wszystkie elementy sprzęgła samochodowego mają przybliżoną trwałość. Wysprzęglik centralny układu można spróbować odpowietrzyć, aczkolwiek niebawem awarii mogą ulec inne części układu. Zepsute łożysko oporowe może wpłynąć na inne działania sprzęgła.
W innych przypadkach wymiana tylko jednej części sprzęgła może okazać się startą czasu, a nawet pieniędzy. Przy zakupie części do skrzyni biegów warto również zawsze upewnić się ile mamy dni na zwrot zakupionych elementów. Ponadto należy pamiętać także o tym, że przy zakupie całego sprzęgła zmniejszą się bowiem koszty całej takiej naprawy. Kupowanie poszczególnych elementów oddzielnie generuje większe wydatki. Poza tym zyskasz dostęp do większego asortymentu części samochodowych dla marek takich jak: Saab, Seat, Skoda, Smart, Land Rover, Ldv, Lexus, Hyundai, Infiniti, Isuzu, Iveco i wiele innych. W wielu z nich stosowane jest sprzęgło hydrokinetyczne.
Tarcza sprzęgła, a sklep internetowy
Aby zredukować koszty naprawy sprzęgła, warto także kupić je na własną rękę — najlepiej w sklepie internetowym. Zakupione w sieci elementy sprzęgła do samochodu można następnie dostarczyć do zaufanego warsztatu. Dlaczego? Takie działanie służy Twoim oszczędnościom. Serwisy aut bardzo często doliczają swoje marże do montowanych w aucie części. Kupując dane części bądź cale układy na własną rękę — możesz w ten sposób znacznie zaoszczędzić. W ofercie niejednego sklepu znajdziesz szeroki asortyment super modeli i innych części do samochodu. Ponadto zyskasz również pewność co do jakości kupowanych w wybranym przez siebie sklepie części. To z kolei wpłynie na długość bezawaryjnego działania Twojego pojazdu.
