Sprzęgło i koło zamachowe lub dwumasowe są nieodłącznym elementem samochodów spalinowych. Części te zamocowane między silnikiem a skrzynią biegów umożliwiają zmianę biegów i zatyrzmanie pojazdu bez gaszenia silnika. W związku z tym niemal każdy kierowca w którymś momencie swojego życia stanie przed potrzebą naprawy sprzęgła lub dwumasy. Wielu kierowców boi się kół dwumasowych. Jak rozwiązać ten problem w najlepszy i możliwie najtańszy – rozsądny sposób. Spróbujemy to omówić w niniejszym artykule.

Kiedy trzeba wymienić sprzęgło?

Sprzęgło trzeba wymienić gdy się zepsuje – to oczywiste. Jak jednak rozpoznać zużycie sprzęgła? Najczęściej spotykanym problemem jest zużycie tarczy sprzęgła. Tarcza sprzęgła umieszczona jest miedzy silnikiem a skrzynią biegów. Wyposażona jest w okładziny cierne i jest odpowiedzialna za przeniesienie momentu obrotowego z koła zamachowego przez wałek sprzęgłowy na skrzynię biegów. W trakcie eksploatacji okładziny cierne – jak sama nazwa wskazuje, ścierają się. W wyniku czego tarcza staje się coraz cieńsza i z czasem przestaje pełnić swoją funkcję. Mówimy wtedy, że sprzęgło się ślizga. Objawia się to tym, że samochód nie przyspiesza mimo włączonego biegu i dodawania gazu. Sprzęgło nie jest wystarczająco mocno dociskane do koła zamachowego i następuje uślizg. Inną usterką jest spalone sprzęgło – które właściwie objawia się bardzo podobnie. Może też nastąpić uszkodzenie docisku sprzęgła lub łożyska oporowego. Wtedy najczęstszym objawem jest hałas podczas wciskania pedału sprzęgła a w skrajnym przypadku brak możliwości wysprzęglenie. Uniemożliwia to wbicie biegu i ruszenie z miejsca.

Koło zamachowe a koło dwumasowe – czym się różnią?

Ważnym elementem współpracującym ze sprzęgłem jest koło zamachowe lub koło dwumasowe. Ale czym różnią się te elementy? Koło zamachowe i dwumasa, pełnią właściwie tę samą funkcję. Oba elementy mocuje się na wale korbowym silnika i mają za zadanie magazynować chwilową energię produkowaną przez tłoki. Jak wiadomo, większość współczesnych silników spalinowych w samochodach pracuje w trybie czterosuwowym. Oznacza to, że każdy tłok wykonuje 4 suwy:

  1. suw pracy
  2. suw wydechu
  3. suw ssania
  4. suw sprężania

Tylko suw pracy generuje energię i moment obrotowy na wale korbowym. Pozostałe 3 suwy pochłaniają energię, którą trzeba skądś dostarczyć. Takim magazynem energii jest właśnie koło zamachowe. Im większe i cięższe koło tym silnik pracuje płynniej i stabilniej. Jednak duże koło mocno ogranicza moment obrotowy silnika -a więc osiągi takiego samochodu są słabsze. Właśnie dlatego wymyślono koła dwumasowe. Pozwalają one mocno zwiększyć moment obrotowy przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej kultury pracy silnika. Dodatkowo koło zamachowe chroni sprzęgło oraz skrzynię biegów i dalsze elementy przeniesienia napędu przed nadmiernymi drganiami skrętnymi generowanymi przez silnik.

Koło dwumasowe jak nazwa wskazuje składa się z dwóch mas – dwóch kół zamachowych – inaczej talerzy – które są połączone ze sobą przy pomocy sprężyn oraz łożysk. Taka konstrukcja pozwala skutecznie tłumić drgania i „wygładzać” pracę silnika bez nadmiernego ograniczania jego osiągów.

Koła dwumasowe zaczęto stosować popularnie w samochodach w drugiej połowie lat 80 w silnikach diesla. Obecnie montuje je już większość producentów – nawet w samochodach z silnikami benzynowymi. Dla wielu koło dwumasowe kojarzy się z problemami. Dzieje się tak, ponieważ koło dwumasowe w przeciwieństwie do zwykłego koła zamachowego ulega zużyciu. W związku z tym z czasem trzeba je wymienić.

Kiedy trzeba wymienić koło dwumasowe?

Koło dwumasowe ulega zużyciu w większości samochodów po przejechaniu około 150 000 – 250 000 kilometrów. Gdy sprężyny łukowe stracą swoje właściwości, lub całkiem się wybiją a nawet popękają, koło dwumasowe przestaje spełniać swoją funkcję. Podczas odpalania i gaszenia silnika słychać wtedy dość wyraźne stuki dwumasy. Gdy przyspieszamy czuć i słychać wibracje spod maski. Najczęściej koło dwumasowe stuka też na biegu jałowym. Jest to dość niebezpieczne zjawisko, ponieważ może zniszczyć sprzęgło lub skrzynię biegów i unieruchomić nagle nasz samochód – nie wspominając o kosztach naprawy dodatkowych elementów. Poza tym uszkodzona dwumasa znacznie pogarsza komfort podróżowania. Dlatego zalecamy szybką wymianę koła dwumasowego gdy tylko zostanie zdiagnozowana jego usterka.

Sprzęgła i koła dwumasowe – taniej przez internet!

Jeżeli stoisz już przed faktem dokonanym – Twoje sprzęgło lub koło dwumasowe jest uszkodzone i wymaga wymiany, pewnie zastanawiasz się jak usunąć usterkę najtaniej.

O ile nie polecamy wyboru najtańszego warsztatu, z pewnością taniej będzie wybrać się do zaufanego mechanika, który podejdzie do sprawy profesjonalnie. Mechanik musi mieć doświadczenie w wymianie sprzęgieł i kół dwumasowych. Trzeba zaznaczyć, że w wielu modelach naprawa układu napędowego jest dość skomplikowana. Wymaga rozmontowania wielu części zawieszenia i odłączenia skrzyni biegów od silnika. A więc taki warsztat musi być wyposażony w podnośnik i zestaw podstawowych narzędzi. Dodatkowo w wielu samochodach do poprawnego zamontowania sprzęgła, jest potrzebne specjalne narzędzie do centrowania tarczy sprzęgła. Montaż bez tego przyrządu najpewniej doprowadzi do szybkiego uszkodzenia sprzęgła. Warto się też upewnić czy w naszym samochodzie jest sprzęgło samonastawne i czy mechanik potrafi je odpowiednio zamontować. Dodatkowo należy się upewnić, czy zostanie uzupełniony płyn hydrauliczny w układzie sprzęgła.

Skoro już wiemy jak wybrać mechanika, warto zastanowić się skąd tanio kupić dobre – najlepiej oryginalne sprzęgło lub koło dwumasowe / koło zamachowe. Istnieje kilka opcji:

  • możemy zamówić części w ASO – ale to wybór najmniej ekonomiczny. Zalecamy zamówienie sprzęgła lub dwumasy w ASO, tylko w przypadku najnowszych samochodów, gdy części nie są jeszcze dostępne u sprzedawców indywidualnych.
  • możemy poprosić naszego mechanika, by zamówił części za nas. Daje to pewien komfort, ponieważ to mechanik bierze na siebie odpowiedzialność za odpowiedni dobór części. Jednak mimo, że mechanicy często mają zniżki w hurtowniach – potrafią naliczać swoje prowizje na podzespoły + oczywiście opłata za robociznę.
  • możemy też samodzielnie zamówić części przez internet. W Polsce mamy do dyspozycji dwa wiodące sklepy internetowe ze sprzęgłami – są to sklepy sprzeglo.com.pl oraz sprzegla24.pl. Zaletą tego rozwiązania jest najniższa cena (często nawet o połowę taniej) – za te same oryginalne części które dostaniemy w ASO . Dodatkowo doradcy dopasują elementy weryfikując je po numerze VIN. W związku z tym mamy gwarancję najniższej ceny oraz 100% dopasowania. Na części udzielana jest 24 lub 36 miesięczna gwarancja bez limitu kilometrów.
  • Zdecydowanie nie zalecamy kupowania części używanych po demontażu. Sprzęgła ani koła dwumasowego nie da się przetestować bez zamontowania w samochodzie. W związku z tym niemożliwa jest ocena stanu technicznego zakupionych części. Wyjątek mogą stanowić bardzo rzadkie samochody lub pojazdy zabytkowe, do których nie da się już zakupić części na rynku pierwotnym.

Wniosek z tego, że najlepszym wyborem będzie zakup sprzęgła i dwumasy przez internet. Wysyłka ze sklepów sprzegla24.pl oraz sprzeglo.com.pl jest realizowana 24h w dni robocze. Często można spodziewać się przesyłki nawet w krótszym czasie. Paczka może trafić bezpośrednio do Twojego mechanika. Dodatkowo mamy możliwość zwrotu części w 30 dni. Przede wszystkim jednak jest to najekonomiczniejsze rozwiązanie. Sklepy internetowe współpracują z siecią partnerskich warsztatów, dzięki czemu możemy uzyskać dodatkowy rabat na montaż.

Czy lepiej kupić zestaw sprzęgła, czy wystarczy wymienić jedną uszkodzoną część?

Jeśli czeka cię wymiana sprzęgła, być może zastanawiasz się czy lepiej kupić cały zestaw sprzęgła, czy może wystarczy wymienić np. sam docisk sprzęgła, albo tylko tarczę, lub sam wysprzęglik. A może zużyła się dwumasa – wystarczy wymienić tylko ten element i wyjdzie najtaniej.

Sprawa jednak nie jest tak prosta jak mogłoby się wydawać. Chociaż najtańszym elementem może wydawać się tarcza sprzęgła i jej wymiana wygląda na najprostsze rozwiązanie, warto jednak pamiętać o ważnej sprawie. Otóż części sprzęgła zużywają się przeważnie równomiernie. Zdarzają się oczywiście wyjątki. W samochodach poruszających się często w korkach, prawdopodobnie pierwszym elementem który ulegnie zużyciu będzie łożysko oporowe lub wysprzęglik centralny (w zależności od konstrukcji).

Kierowcy którzy lubią dynamiczną jazdę i szybkie ruszanie spod świateł, pewnie najprędzej zużyją tarczę sprzęgła.

Natomiast samochody jeżdżące dużo w trasach, być może z dodatkowym obciążeniem tj przyczepka, z dużym prawdopodobieństwem będą wymagały w pierwszej kolejności wymiany dwumasy.

Jednak tak jak już wspomnieliśmy wcześniej – wszystkie elementy sprzęgła zużywają się w miarę równomiernie. A więc właściciel pojazdu który decyduje się na wymianę tylko jednego elementu, w bardzo krótkim czasie może przekonać się o uszkodzeniu kolejnego elementu sprzęgła. A ponieważ robocizna związana z wymianą sprzęgła (którejkolwiek części) jest dość droga – ze względu na czas i skomplikowanie, warto skłonić się do wymiany całego zestawu na raz. Pamiętaj, że w celu wymiany sprzęgła konieczny jest demontaż skrzyni biegów.

Wielu rozsądnych kierowców wymienia za jednym razem sprzęgła i koła dwumasowe.

Na szczęście w sklepie internetowym znajdziesz sprzęgłą i koła dwumasowe do każdego samochodu.

Chcąc kupić sprzęgło samochodowe przez internet, najpierw wybierz markę samochodu. W kolejnym kroku wybierz model oraz silnik i skrzynię biegów.

Do wyboru będziesz miał części dostarczane przez różnych producentów. Pamiętaj, że niektórzy producenci dostarczają swoje produkty na linię montażową w fabryce samochodów, natomiast inni produkują tylko elementy zamienne – na rynek aftermarket.

W sklepach ze sprzęgłami znajdziesz sprzęgła i koła dwumasowe następujących producentów:

  • sprzęgła Luk
  • sprzęgła Valeo
  • sprzęgła Sachs
  • Sprzęgła Exedy
  • Sprzęgła Aisin
  • Sprzęgła Blue Print
  • Sprzęgła Rymec
  • Sprzęgła Statim
  • i inne.

Wielu z tych producentów oferuje również zestawy konwersji z koła dwumasowego na sztywne koło zamachowe. Takie produkty zastępują dwumasę – specjalnie przygotowanym kołem zamachowym i tarczą sprzęgła z dodatkowymi tłumikami drgań skrętnych. Każdy taki zestaw jest dedykowany dla wybranego pojazdu i odpowiednio dopasowany, dzięki czemu zachowane są parametry pracy samochodu i silnika. Trzeba jednak pamiętać że takie sztywne koła obniżają nieco komfort samochodu.

Sprzęgło samochodowe – podsumowanie

Jeśli chcesz kupić sprzęgło do samochodu – zastanów się nad zamówieniem w sklepie internetowym. Polecamy sklepy sprzegla24.pl oraz sprzeglo.com.pl. Ci eksperci od sprzęgieł mają bardzo dobre opinie wśród klientów oraz wieloletnie doświadczenie. Doradzą Tobie w doborze sprzęgieł i kół dwumasowych przy użyciu numeru VIN pojazdu oraz uwzględniając Twój budżet. Wysyłka jest realizowana przez sklep internetowy w ciągu 24h. Produkty mogą dotrzeć do Ciebie nawet na drugi dzień po zamówieniu. Dostawa może zostać zrealizowana do paczkomatu lub na wskazany adres – np. do mechanika.

Wymiana sprzęgła nie musi być droga – szczególnie w dłuższej perspektywie czasu jeśli zdecydujesz się na wymianę kompletu – zamiast np. samej tarczy. Poza tym warto zaprowadzić auto do zaufanego mechanika zamiast do ASO. Wybierz jedynie doświadczonego i dobrze wyposażonego fachowca.

Sprzęgła i koła dwumasowe dostarczają różni producenci. Wszyscy jednak zapewniają minimum 2 letnią gwarancję bez limitu przebiegu. W związku z tym nie ma znaczenia, czy wybierzesz Sachs czy LUK, Valeo czy Aisin. Ważne aby sprzęgło pasowało do Twojego samochodu.